چهارشنبه، آذر ۰۷، ۱۳۸۶
متن پیام دکتر قمرآریان
دكتر قمر آريانآقای بهاءالدین خرمشاهی
استادان ارجمند
دوستداران مولانا

از اینکه به علت بیماری نمی توانم درجمع شما حضور بیابم بسیار متاسفم.اما می توانم تصورکنم که چه مجلس با شکوهی برگزار کرده اید. بیش از نیم قرن زندگی مشترک من وهمسرم زنده یادعبدالحسین زرین کوب با مثنوی ودیوان شمس گذشت. حاصل آن مطالعات در کتابهای «سرنی»، «پله پله تا ملاقات با خدا» ، «بحردرکوزه» و گزیده ای که مشتركاٌ از مثنوی تهیه کردیم منعکس شده است .
من وهمسرم، دو مرید نو راه، دو ستایشگر دیر رسیده مولانا، یادداشت های بسیاری از سالیان مؤانست با مولانا تهیه کردیم .
تاثیر عمیقی که این درویش تازه از راه رسیده در وجود سراپا از زهد وطاعت مولانا کرد جهان تازه ایی از روح و روان انسان را برایمان گشود.
مردی چون شمس را «لاابالی وبیرون از شریعت» پنداشتند و در حق او یاوه ها گفتند، او را ساحر و شعبده گرخواندند.عشق را که بین آن دو درافتاده بود فسق شمردند و حتی به تهدید وی برخاستند. درچنین شرایطی بود که مولانا درعمق اندیشه ی خود شمس را نه مرشد واستاد خود بلکه بخشنده یک حیات تازه به خود یافت و از آنجا بود که درخطاب به او از صمیم جان بانگ درداد که : شمس من وخدای من.
گزیده ی استاد محترم آقای بهاء الدین خرمشاهی از دیوان شمس را در فرصت کوتاهی که داشتم تورق کردم ومقدمه ی عالمانه ایشان را به دقت خواندم. این کار آقای خرمشاهی همچون دیگر آثار گرانقدرشان ماندنی است. یکی از ویژگی های چاپ آقای خرمشاهی ازغزلیات شمس توضیحاتی است که برای هر غزل آورده اند. بخصوص برای نسل جوان ما که به علت تدریس غلط ومخدوش نظام آموزشی در عرصه ادبیات ازمفاهیم ومعانی اندیشه های مولانا دور افتاده اند بسیار آموزنده و مفید است.همچنین ذوق ایشان را در انتخاب غزلها بسیار پسندیدم و به ایشان تبریک می گویم.
همچنین باید به مدیر فاضل مؤسسه ی انتشارات نگاه آقای علیرضا رئیس دانا تبریک بگویم که ناشر آثاردرخشانی همچون کتاب «انسانم آرزوست».
شبی خوش برای شما آرزو می کنم که ساعاتی را با اندیشه های سراینده ی این عظیم ترین منظومه ی عرفانی در سراسر قرنها می گذرانید.

***
انسانم آرزوست
سخنراني علي دهباشي ... اينجا
پيام دكتر قمر آريان ... اينجا

عكس هاي سالي بيداروطن ... اينجا
عكس هاي احمد باطبي ... اينجا

سخنراني دكتر بردبار ... اينجا
سخنراني دكتر توفيق سبحاني ... اينجا
سخنراني دكتر محمد استعلامي ... اينجا
سخنراني جمشيد مشايخي ... اينجا
سخنراني بهاءالدين خرمشاهي ... اينجا
tadaneh AT gmail DOT com