پنجشنبه، آذر ۰۸، ۱۳۸۶
متن سخنراني علي دهباشي در جشن رونمايي " انسانم آرزوست"

علي دهباشي
بنام خداوند جان و خرد

با سلام و درود خدمت حضار محترم و اساتيد گرامي . بنده از طرف مدير مؤسسه نگاه آقاي عليرضا رئيس دانا به دوستان گرامي كه لطف فرمودند و به اين مجلس تشريف آوردند خيرمقدم عرض مي كنم.
امشب براي دوستداران شعر و ادب فارسي شبي خجسته است . انتشارات نگاه همزمان با گراميداشت هشتصدمين سالگرد ميلاد مولانا در ايران و جهان اقدام به انتشار كتاب « انسانم آرزوست » نموده است .
اين كتاب برگزيده و شرح چهارصد غزل از هزار غزل عرفاني و روح انگيز مولاناست كه به گزينش استاد ارجمند ما ، آقاي بهاء الدين خرمشاهي انتخاب شده است. حسن تصادف اينكه « انسانم آرزوست» هزار و دويستمين كتاب از سلسله انتشارات نگاه قرار گرفته است .
مولوي پژوهي در ايران سابقه چندان طولاني ندارد. از 130 سال پيش كه منتخباتي از ديوان شمس را رضا قلي خان هدايت همراه شرح حالي از مولانا در تبريز منتشر كرد گام هاي ارزنده اي در شناساندن مثنوي و غزليات شمس و ديگر آثار مولانا برداشته شده است. در اينجا مجال مرور بر تاريخچه ي چاپ هاي مثنوي و غزليات شمس و آثار تحقيقاتي و پژوهي درباره مولانا نيست . اما نمي شود از استاداني كه در راه تصحيح و شناساندن مولانا عمر خود را صرف كردند يادي نكنيم .
پس براي شادي روح زنده يادان جلال الدين همايي ، بديع الزمان فروزانفر ، سيد صادق گوهرين ، محمد تقي جعفري ، سيد جلال الدين آشتياني ، عبدالحسين زرين كوب و در عرصه شناساندن جهاني دانشمندان بزرگ مرحومان نيكلسون انگليسي و ماري شميل آلماني و عبدالباقي گلپينارلي از تركيه به پا خيزيم و فاتحه اي قرائت كنيم .
اما خداوند حضور وجود استاداني را به ما ارزاني داشته است كه ادامه كار سترگ زنده يادان در گذشته ما را ادامه داده و زبان فارسي مفتخر است به حضور و آثار آنان . در اينجا بايد از كوشش ها و پژوهش هاي ساليان متمادي استادانمان دكتر محمد علي موحد ، دكتر محمد امين رياحي ، دكتر محمد استعلامي ، دكتر توفيق سبحاني ، دكتر عبدالكريم سروش ، دكتر شفيعي كدكني ، حسن لاهوتي و كريم زماني ياد كنيم كه با صرف سال هايي از زندگي فرهنگي و ادبي خويش ارزش ها و پژوهش هاي تازه اي از زواياي زندگي و آثار مولانا و شمس تبريزي به ما ارزاني داشتند .


***
انسانم آرزوست
سخنراني علي دهباشي ... اينجا
پيام دكتر قمر آريان ... اينجا

عكس هاي سالي بيداروطن ... اينجا
عكس هاي احمد باطبي ... اينجا

سخنراني دكتر بردبار ... اينجا
سخنراني دكتر توفيق سبحاني ... اينجا
سخنراني دكتر محمد استعلامي ... اينجا
سخنراني جمشيد مشايخي ... اينجا
سخنراني بهاءالدين خرمشاهي ... اينجا
tadaneh AT gmail DOT com