پنجشنبه، آذر ۰۸، ۱۳۸۶
سخنراني بهاءالدين خرمشاهي

بهاءالدين خرمشاهي

مولوي پژوهان با خدمات خود راه من و ديگر پژوهشگران را هموار كرده اند.شرح نوشتن بر آثار مولانا بسیار دشوار است،چرا که تلمیحات در اشعار او بسیار زیاد است و همین امر تعلیقات و توضیحات آثار او را دو چندان می کند. انتخاب 400 و 500 غزل از بین 3 هزار غزل بسیار دشوار است و هر کس که دیوان مولانا را در دست می گیرد،گرفتار جادوی سخن او می شود که از آن راه گریزی نمی یابد.

سالها پیش مدیر انتشارات نگاه از من خواست تا شرحی بر غزلیات شمس بنویسم و من در پاسخ گفتم از عهده من خارج است.

این موضوع سالها مسکوت ماند، تا این که دوباره 3 سال پیش "عليرضا رئيس دانايي" تماس گرفتند که در نهایت من تصمیم گرفتم گزیده ای از غزلیات مولانا را با شرح مختصری برایشان فراهم کنم.

شرح نوشتن بر آثار مولانا بسیار دشوار است، چرا که تلمیحات در اشعار او بسیار زیاد است و همین امر تعلیقات و توضیحات آثار او را دو چندان می کند.

خدمات دکتر "محمد استعلامی" راه بسیاری از مولانا پژوهان را هموار کرده است و نباید منکر خدمات"توفق سبحانی" باشیم.

من مدت زمان 6 ماه با این غزلیات انس پیدا کردم و مبنای کارم را ، تصحیح توفیق سبحانی و فروزانفر قرار دادم.

در ایران شارحان خوبی ديگري چون دکتر استعلامی و دکتر شهیدی داریم که عمرشان دراز و خدمات فرهنگي شان پر دوام باد.مولانا در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است که تنها کتاب شناسی او که به همت" ماندانا بهزادی" در700 صفحه منتشر شده است و هر روز نیز به برگ هایی این دفتر افزوده می شود.

دکتر عبدالحسین زرین کوب در مقاله ای شرح داده‌اند که غزلیات مولانا بسیار مفصل است، از این رو ضرورت فراهم کردن گزیده غزلیات احساس می شود.تاكنون گزيده هاي بسيار خوبي از غزليات مولانا منتشر شده است كه می توان به گزیده رضا قلی خان هدایت ، انجوی شیرازی ، قربان ولیی ، سيروس شمیسا و شفیعی کدکنی که گزیده او تا روزگار ما از بهترین ها بوده است، اشاره کرد.

اين گزيده نيز بسيار ارزشمند است كه در قالب كتاب منتشر نشده است و وی تنها 3 غزل از دیوان شمس را شرح داده که کار ارزشمندی است.

انتخاب 400 و 500 غزل از بین 3 هزار غزل بسیار دشوار است و هر کس که دیوان مولانا را در دست می گیرد،گرفتار جادوی سخن او می شود که از آن راه گریزی نمی یابد.

من در این راه وامدار تمام مولانا پژوهان پیش و هم نسل خودم هستم و در انتخاب و ویرایش کارم وسواس به خرج داده ام . امید كه با این کار گوشه ای از چهره عظیم غزلیات شمس را بر مخاطبان بنمایانم.


***
انسانم آرزوست
سخنراني علي دهباشي ... اينجا
پيام دكتر قمر آريان ... اينجا

عكس هاي سالي بيداروطن ... اينجا
عكس هاي احمد باطبي ... اينجا

سخنراني دكتر بردبار ... اينجا
سخنراني دكتر توفيق سبحاني ... اينجا
سخنراني دكتر محمد استعلامي ... اينجا
سخنراني جمشيد مشايخي ... اينجا
سخنراني بهاءالدين خرمشاهي ... اينجا
tadaneh AT gmail DOT com