دوشنبه، اسفند ۱۴، ۱۳۸۵
درباره حامد كلجه‌ای، فیلمساز و تدوینگر
حامد کلجه‌ای متولد 1361 در قزوین
دانشجوی انصرافی مترجمی زبان انگلیسی
آغاز فعالیت هنری: سال 1376 . همکاری با مطبوعات استان قزوین و نوشتن داستان کوتاه
شرکت در کلاس‌های داستان نویسی حسن لطفی در هفته نامه ولایت قزوین در سال 1378 و آشنایی با هنرستان ادبیات داستانی حوزه هنری تهران و شرکت در کلاس های داستان نویسی محمد حسینی و جواد جزینی.انتشار چند داستان. کسب جایزه سوم برای داستان راز در مسابقه داستان نویسی هفته نامه تابان قزوین.
ورود به باشگاه رادیو تلویزیونی شهر در سال 1380 و گذراندن دوره کارگردانی مقدماتی و پیشرفته با کسب رتبه عالی.
ورود به انجمن سینمای جوانان قزوین در سال 1381 و ساخت اولین فیلم با نام "عصر یخی" که به بیان مشکلات ارتباطی جوانان می پرداخت و همچنین فیلم پایان دوره "رقص سایه‌ها" که به بررسی روحیات یک جوان پشت کنکوری می پرداخت.
دستیاری تصویر برای چند کار از جمله فیلم ایستگاه آخر به کارگردانی حسن لطفی. دستیار تصویربردار محمدرضا تیموری (که در جشنواره فیلم فجر امسال چند فیلم داشت).
ساخت فیلم " حکایت آن رود که کنارش جسدی بود در یک کیسه زباله" در سال 82 که به بررسی معضلات مربوط به فرار دختران و حوادثی که در جامعه برای آن‌ها اتفاق می افتد، می پرداخت. این فیلم در نهمین هفته فیلم و عکس قزوین، جایزه ویژه هیات داوران برای نگاه متفاوت به معضلات اجتماعی و همچنین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. این فیلم در بیست و یکمین جشنواره بین المللی سینمای جوانان تهران نیز حضور داشت و همچنین در جشنواره معضلات اجتماعی با نام "نگاه دوم" که در لرستان برگزار شد.
صدابرداری فیلم "که یکی دیگری بود" ساخته محسن آقالر از دیگر فیلمسازان قزوینی و رئیس سینمای جوان کنونی در سال 83 که جایزه بهترین صدابرداری را در دهمین هفته فیلم و عکس برای همین فیلم کسب کرد.
آغاز تجربه در عرصه تدوین در سینما در سال 84 و همچنین ساخت فیلم "سرو عرشی" درباره سیدرضا علوی، شاعر که به تهیه کنندگی حوزه هنری استان قزوین ساخته شد. این فیلم در یازدهمین هفته فیلم و عکس استان قزوین، برنده بهترین صدابرداری و صداگذاری، بهترین تدوین، تقدیر شده از سوی هیات داوران برای بهترین تصویربرداری و همچنین برنده جایزه ویژه هیات داوران شد.
تدوین فیلم مستند "عزیز و نگار" به روایت یوسف علیخانی نیز از دیگر فعالیت های حامد کلجه‌ای در سال 85 به شمار می رود.
حامد کلجه‌ای هم اکنون در حال تدوین مجموعه هفتاد و هشت قسمتی "آفتابگردان" ساخته محسن آقالر برای شبکه استانی قزوین است.

پوستر فیلم سرو عرشی ساخته حامد کلجه‌ای

***
یادداشتی درباره فیلم مستند "عزیز و نگار" ... اینجا

برچسب‌ها:

tadaneh AT gmail DOT com