سه‌شنبه، خرداد ۲۱، ۱۳۸۷
فراخوان نخستین دوره جایزه شعر زنان ایران (خورشید)
نخستین دوره جایزه شعر زنان ایران (خورشید) دی ماه امسال به پاس بیش از دو دهه حضور چشمگیر زنان ایرانی در عرصه شعر، به عنوان جایزه بهترین کتاب شعر سال زنان و با اهداف زیر برگزار می شود:

• تشویق زنان شاعر ایرانی به حضور هر چه پُررنگ تر و پُردوام تر در عرصه شعر
معرفی معیارهای شاعران و منتقدان برجسته زن در انتخاب بهترین کتاب های شعر زنان به منظور ایجاد انگیزه در زنان شاعر برای ارتقاء سطح سروده هایشان

سپیده جدیری، بنیانگذار و دبیر جایزه خورشید، داوران دوره نخست این جایزه را که همگی از میان زنان شاعر، پژوهشگر و منتقد انتخاب شده اند، به شرح زیر معرفی کرد:
بنفشه حجازی، شاعر، نویسنده و پژوهشگر؛ آزیتا قهرمان، شاعر، نویسنده و مترجم؛ رؤیا تفتی، شاعر و منتقد ادبی؛ پگاه احمدی، شاعر، مترجم و منتقد ادبی و مهری جعفری، شاعر، منتقد ادبی و فعال حقوق زنان و کودکان.
حامیان مالی جایزه خورشید نیز که از میان زنان در عرصه های مختلف شغلی داوطلب پشتیبانی از این جایزه شده اند، عبارتند از: دکتر فریده فرهادی، رئیس بیمارستان الغدیر تهران؛ دکتر فاطمه حق بین، جراح و متخصص بیماری های چشم و اعظم پاکی، دبیر بازنشسته آموزش و پرورش.
تمام زنان شاعری که تاریخ چاپ اول مجموعه شعر آنها در صفحه شناسنامه کتاب، سال 1386 باشد یا سند اعلام وصول آن در سال 1386 صادر شده باشد، می توانند تا پایان تیر ماه 1387 با ارسال پنج نسخه از کتاب خود به آدرس تهران، صندوق پستی
3717/15815
در این رقابت شرکت کنند.
شایان ذکر است کتاب های شرکت کننده باید هر کدام سروده فقط یک شاعر باشد. مجموعه شعر از چند شاعر در یک مجلد و همچنین مجموعه های ترکیبی شعر و داستان، یا ترجمه سروده های شاعران غیر ایرانی به فارسی در رقابت شرکت داده نخواهد شد.
جایزه خورشید قرار است دی ماه هر سال (به مناسبت تولد فروغ فرخزاد، شاعر برجسته معاصر در این ماه) در مراسمی به بهترین کتاب شعر منتشر شده زنان ایران در سال قبل اهدا شود.
این جایزه شامل تندیس، لوح تقدیر و جایزه نقدی است.
اطلاعات مربوط به اهداف، اساسنامه، بیوگرافی داوران و حامیان مالی جایزه خورشید و همچنین نسخه انگلیسی این اطلاعات در وب سایت جایزه به آدرس www.khorshidprize.com موجود است.

tadaneh AT gmail DOT com