چهارشنبه، آبان ۳۰، ۱۳۸۶
رونمايي كتاب نقاشي هاي شيرين اتحاديه
شيرين اتحاديهدر اين مراسم كه در شامگاه سه شنبه 29 آبان در محل كتاب آزاد برگزار شد ، تعدادي از تابلوهاي اين نقاش نيز به همراه كتابش به نمايش گذاشته شده بود.
گروهي از نقاشان ، منتقدين و دانشجويان رشته نقاشي دانشكده هنرهاي زيبا به همراه افسانه اسفندياري ، گلي امامي ، ايرج اسكندري ، ترانه مسكوب ، اسكندر فيروز ، كامران عدل ، فرزانه قوجلو ، دكتر پرويز هنر فر ، شهروز نظري ، سيما قائم مقام ، محمد حسين حامدي ( مدير مجله تنديس ) ، حسن موريزي نژاد ، بيژن جناب ، عطا اميدوار ، ژاكلين حق شناس ، فاطمه علي بخشي ( مدير مجله تين ايجر ) ، علي قاجار ، دكتر روبرتو توسكانو ( سفير ايتاليا در ايران ) و سفير نروژ در ايران حضور داشتند.
علي دهباشي ، مدير و سردبير مجله بخارا در معرفي كوتاهي از شيرين اتحاديه چنين گفت :
« دوستان عزير ، خوش آمديد . امشب همانطور كه مي دانيد در واقع جشن رونمايي از كتاب نقاشي هاي خانم شيرين اتحاديه است .
خانم اتحاديه نيازي به معرفي ندارند. نزديك به سه دهه حضور جدي و فعاليت در عرصه هنر نقاشي از ايشان هنرمندي ساخته است كه با صدها تابلو و عرضه در دهها نمايشگاه داخلي و خارجي نامي آشنا هستند .
خانم اتحاديه كه تحصيلات خود را در رشته معماري به پايان رسانده ، همانطور كه خود اشاره مي كند از همان كودكي به نقاشي علاقمند بوده و در دوران دبيرستان معلم نقاشي داشته و طراحي را نيز در همين دوران آموخته است . و در تمام مدت تحصيل در مدرسه لوور و بعد در ادامه اش در انگلستان همواره اين گرايش عميق به نقاشي در ايشان حفظ شده و هيچگاه اين دلبستگي ايشان را رها نكرده است .
رنگ عامل مهمي در آثار ايشان است . در برخي از تابلوها كه امروز مشاهده مي كنيد پيوندهاي ظريف شيرين اتحاديه را با جهان پيرامونش مي توانيد ببينيد . آثار نقاشي كه هر كدام حكايت از ديد هوشمندانه خانم اتحاديه نسبت به واقعيت دارد .
حركت قلم و ضربه هاي شيرين اتحاديه با رنگ بر روي بوم سفيد با آنچه كه در درون او مي گذرد پيوند دارد و اين پيوند ما را با دنياي بيكران و بسيار انساني ذهن نقاش رهنمون مي شود. اميدواريم كه همواره در سايه ها و نورهايش درخشندگي داشته باشد .
شيرين اتحاديه از سال 1358 كه به گفته خود كار معماري از رونق قبلي برخوردار نبود كتاب آزاد را راه انداخت كه با وجود سختي كار رضايت ديگري را برايش فراهم آورد . در دوراني كتاب آزاد بسيار فعال بود و در اين دوران فعاليت بايد از دو تني ياد كنيم كه با وي همكاري مستمر داشتند و امروز در ميان ما نيستند : هوشنگ گلشيري و احمد ميرعلايي . خانم اتحاديه در كتاب آزاد به چاپ و نشر نويسندگان نامدار جهان معاصر همچون اوكتايو پاز نيز روي آورد . به زودي شاهد فعاليت بيشتر ايشان در كتاب آزاد خواهيم بود. »
و شيرين اتحاديه با سخناني كوتاه از رونمايي كتاب خود سخن گفت :
« من چون سخنران نيستم و سخنراني هم بلد نيستم حرف زيادي براي گفتن ندارم و در حقيقت حرف هايم را در نقاشي هايم زده ام .
در دنيايي كه مدام در تغيير است و همه چيز چنان به سرعت تغيير مي كند كه انسان گاه انگار نمي تواند به اين تغيير برسد من سعي كرده ام كه بتوانم به نوعي اين تغيير و دگرگوني را در نقاشي هايم نشان بدهم و با آن ارتباط برقرار كنم .
را ستش هيچوقت هم به اين فكر نيفتاده بودم كه نقاشي هايم را سر و ساماني بدهم و آنها را در كتابي گردآوري كنم . اما در واقع آقاي دهباشي مرا به اين فكر انداخت و من هم دست به كار شدم . براي آن از ايشان ممنونم و همينطور از آقاي بيژن جناب كه با آن نظم و ترتيبشان به كارهاي من سر و ساماني دادند و از همه دوستاني هم كه امشب آمده اند سپاسگزارم و تصور مي كنم حرف ديگري نداشته باشم.»

شيرين اتحاديه

شيرين اتحاديه

شيرين اتحاديه

شيرين اتحاديه

شيرين اتحاديه

شيرين اتحاديه

شيرين اتحاديه

شيرين اتحاديه

شيرين اتحاديه

شيرين اتحاديه

عکس‌ها: جواد آتشباری

tadaneh AT gmail DOT com