یکشنبه، خرداد ۱۳، ۱۳۸۶
جشن "نشاني" برگزار شد
شب نشاني جشن يكسالگي مجله « نشاني» عصر روز شنبه دوازدهم خرداد ماه، به همت مجله بخارا در تالار ناصري خانه هنرمندان برگزار شد .
علي دهباشي، مسوول برگزاري شبهاي بخارا در آفاز اين مراسم گفت : « اهميت نشريه هاي ادبي برهمگان روشن است . اگر مجله بهار را آغاز گر نشريه هاي ادبي بدانيم و بعد مجله ارمغان ، سخن و ... را دنبال كنيم تا به امروز برسيم درمي يابيم كه نشريات ادبي همواره جايي بوده اند براي معرفي نويسندگان و شاعران نام آور اين سرزمين. صادق هدايت را مجله سخن معرفي كرد و همينطور جلال آل احمد و در سال هاي بعد سهراب سپهري ، فروغ فرخزاد ، غلامحسين ساعدي ، جمال ميرصادقي توسط نشريات ادبي اولين آثارشان معرفي شد . صداي پاي آب سپهري اول در نشريه آرش ( به مديريت سيروس طاهباز ) منتشر شد . وظيفه مهم نشريات ادبي كشف استعدادها و شخصيت هاي گوناگون است و آنها موجبات معرفي اين آثار را به جامعه ادبي فراهم مي آورند كه اين ويژكي به گردانندگان مجله ها برمي گردد تا بتوانند از پس اين مهم برآيند. در دوره هايي نشريات به طرف گرايشات سياسي كشانده شدند كه همين باعث شد نتوانند به اين كار بپردازند و بعد از انقلاب بعضي از آنها تبديل شدند به ارگان هاي سياسي و در واقع يك نوع ادبيات را ترويج كردند و حالا مي بينيم كه اين ادبيات فاقد عمق و معنا بود و آثار ماندگاري به وجود نيامد.
وي افزود: و امروز كه جشن يكسالگي مجله نشاني است بايد بگويم كه اين ويژگي مجله نشاني است كه مرا به ياد هيچ نشريه اي نمي اندازد . اين مجله توانسته فرم جديدي را بر اساس مختصات زمان خود به وجود آورد و در تمامي جهات خود مدرن است اما برخلاف بعضي از جريانات مدرن كه سنت ها و فرهنگ ها را ناديده مي گيرند نشاني در عين حال به ادبيات و زبان فارسي پاي بند بوده است . آنچه را در نشاني مي خوانيد در كمتر نشريه اي مي بينيد. »
و سپس محمد صالح علاء مدير مجله نشاني در گفتاري بسيار كوتاه از كار نشاني در طي يك سال گفت و اينكه هر شغلي مشكلات خود را دارد و اهالي نشاني نيز حق ندارند از مشكلات شكايت كنند و آن گاه از همكاران خود تشكر كرد.
رضا مهدوي به عنوان سردبير مجله نشاني گفت كه سعي كرده با محمد صالح علاء به نقطه اي مشترك در كار برسد و در اين تلاش هميشه خواسته اند نو باشد و از ديدگاه ها و نقدها شديداٌ استقبال مي كنند و نيز كوشيده اند تا نگاه مجله سياسي نباشد چرا كه معتقدند مطبوعات ادبي وظيفه اي فراتر از سياست به عهده دارند.
و عليرضا خمسه كه در جمع حضور داشت از خاطره هايش با مجله نشاني و محمد صالح علاء حكايت كرد و نيز از تيراژ كم كتاب در ايران و بالطبع تيراژ پايين مطبوعات .
و آن گاه نادر مشايخي ، آرش يداللهي ( عكاس مجله نشاني ) دكتر افشين يداللهي ، اسدالله امرايي ، فردين خلعتبري از ويژگي هاي نشاني حرف زدند.
در ادامه علي ميرفتاح از محمد صالح علاء گفت و اظهار داشت اگر مي بينيم كه نشاني مثل هيج مجله ي ديگري نيست براي اين است كه صالح علاء مثل كسي نيست . از كسي تقليد نمي كند و جالب اين است كه كسي هم نمي تواند مثل ايشان باشد و مرا به ياد اين گفته ي آندره ژيد در « مائده هاي زميني » مي اندازد كه « هر كسي بايد حقيقت خودش را پيدا كند.»

شب نشاني

شب نشاني
علي دهباشي

شب نشاني
محمد صالح علاء

شب نشاني
بهروز افخمي

شب نشاني

شب نشاني

شب نشاني

شب نشاني

شب نشاني

شب نشاني
اسدالله امرايي

شب نشاني

شب نشاني

شب نشاني

شب نشاني
عليرضا خمسه

شب نشاني
آرش يداللهي

شب نشاني
نادر مشايخي

شب نشاني
اصغر بيچاره

شب نشاني
عکس‌ها: جواد آتشباری
شب‌های بخارا ... اینجا

tadaneh AT gmail DOT com