جمعه، اردیبهشت ۰۷، ۱۳۸۶
شب‌هاي بخارا؛ شب شفر
شب شفرسي و دومين شب از شب هاي مجله بخارا با همكاري انجمن موسيقي ايران با معرفي فرانك شفر، مستندساز معروف هلندي ساعت 5 بعد از ظهر پنجشنبه 6 اردبيهشت ماه در تالار ناصري خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتداي مراسم علي دهباشي بر شمردن ويژگي هاي آثار اين مستند ساز به اين نكته اشاره كرد كه فرانك شفر در حقيقت براي موسيقي دانان و بزرگان معاصر اين رشته فيلم مي سازد و در مستندهاي او با نگاهي كاملاٌ نو و متفاوت روبرو مي شويم . و در حال حاضر فرانك شفر به ايران آمده تا فيلمي درباره نادر مشايخي ، رهبر كنوني اركستر سموفنيك تهران و نحوه كار او بسازد.

پس از آن نادر مشايخي از تجربه خود در خارج از ايران و نيز آشنايي اش با فرانك شفر سخن گفت و به بيان ويژگي هاي اين مستند ساز و آثار برجسته وي در معرفي آهنگسازان مدرن جهان از جمله جان كيج پرداخت .

در ادامه مايكل دراير ، همكار و همراه فرانك شفر طي سخناني از دلبستگي ها و كنجكاوي هاي خود به مشرق زمين و به ويژه به ايران براي حاضران حكايت كرد كه گفتار او را مهشيد ميرمعزي به فارسي برگرداند.

پس از آن امير حسن آهويي معرفي بيشتري از فرانك شفر ارائه داد :
« همانطور که می دانیم فرانک شفر فیلمساز برجسته هلندی بیشتر در زمینه ساخت مستندهایی از آهنگسازان؛ اختصاصا هنرمندان معاصر فعالیت دارد. همچنین او فیلم های غیرمعمولی و خاصی از موسیقیدان های برجسته قرن 20 همچون گوستاو مالر، فرانک زاپا و جان کیج ساخته است. شفر هنرمندی است که از موضوعاتی کاملا متفاوت و حتی متضاد (مثل جان کیج و الیوت کارتر) فیلم ساخته و هر کدام را در جای خودشان بررسی کرده و نشان داده است. سبک هر فیلم را با توجه به موضوع و دوران آن انتخاب و کار کرده و اصلا در مقام مقایسه بر نیامده و همین به نظر من نکته بسیار مثبتی است. شفر با ملاقات جان کیج در سال 1987 وارد وادی جدیدی از فیلمسازی شد. کیج و شفر چندین سال با هم همکاری داشتند و نتیجه آن ساخت چندین فیلم تجربی بود. یکی از مطرح ترین فیلم هایی که شفر در مورد کیج ساخت «از صفر» نام دارد. از صفر شامل 4 فیلمی بسیار آوان گارد در مورد موسیقیدان معاصر جان کیج است. این فیلم کارهای کیج را نشان نمی دهد، بلکه شفر با استفاده از تئوری های کیج این فیلم را در مورد او ساخته است » و در ادامه يادآور شد « شفر فیلم هایی از گوستاو مالر نیز ساخته است. دلیل انتخاب این آهنگساز برای ساخت فیلم تاثیر فراوانی است که مالر بر موسیقی قرن بیستم گذاشته و به جرات می توان او را اولین آهنگساز مدرنیست جهان نامید. شفر در این فیلم با نام «جاذبه عشق» به مالر، تاثیرات مختلف در شکل گیری یکی از آثار او (سمفونی پنجم) و همچنین پروسه اجرای این اثر می پردازد... شفر فیلم هایی از گوستاو مالر نیز ساخته است. دلیل انتخاب این آهنگساز برای ساخت فیلم تاثیر فراوانی است که مالر بر موسیقی قرن بیستم گذاشته و به جرات می توان او را اولین آهنگساز مدرنیست جهان نامید. شفر در این فیلم با نام «جاذبه عشق» به مالر، تاثیرات مختلف در شکل گیری یکی از آثار او (سمفونی پنجم) و همچنین پروسه اجرای این اثر می پردازد... به طور کلی کارهای فرانک شفر از لحاظ تکنیک، بیان و سبک کار نقطه عطفی در ساخت فیلم های مستند به شمار می رود و امیدوارم که مردم ایران به خصوص نسل جوان با کارهای این هنرمند بزرگ بیشتر آشنا شوند.»
و پس از آن گوشه هايي از فيلم هاي مستند فرانك شفر به نمايش در آمد كه شفر و نادرمشايخي از چگونگي ساخت اين فيلم ها براي حاضران سخن گفتند.

شب شفر

شب شفر

شب شفر
نادر مشايخي

شب شفر

شب شفر

شب شفر

شب شفر

شب شفر
ناهيد طباطبايي و مهشيد ميرمعزي

شب شفر

شب شفر

شب شفر

شب شفر

شب شفر

شب شفر
عکس‌ها: جواد آتشباری



شب‌های بخارا ... اینجا
tadaneh AT gmail DOT com