پنجشنبه، اردیبهشت ۰۶، ۱۳۸۶
شب‌های بخارا؛ شب سعدی
شب سعدیسي و يكمين شب از شب هاي مجله بخارا با عنوان « شب سعدي » با همكاري مركز سعدي شناسي روز چهارشنبه 5 ارديبهشت در خانه هنرمندان برگزار شد.
در اين مراسم از دكتر مظاهر مصفا نيز تجليل به عمل آمد.
در آغاز برنامه با نمايش فيلمي مستند گزارشي كوتاه از فعاليت هاي مركز سعدي شناسي طي ده سال گذشته ارائه شد و پس از آن علي دهباشي ، مدير مجله بخارا ، با خيرمقدم به دكتر ضياء موحد ، دكتر جواد مجابي ، دكتر اصغر دادبه ، صديق تعريف ، دكتر سهراب فتوحي ، رياست انجمن دوستي ايران و فرانسه ، دكتر مظاهر مصفا ، دكتر عبدالكريم تمنا ، شاعر افغانستاني و نيز خوش آمد به حاضران اين مراسم را آغاز كرد.
سپس دكتر ضيا موحد از راز ماندگاري سعدي گفت . وي در ابتدا يادي كرد از زنده ياد عمران صلاحي و كتاب « گفتار طرب انگيز » او كه بیشتر از بسیاری از افرادی که درباره‌ی طنز سعدی صحبت کردند به طنزهایی که در بوستان وگلستان است بسیار دقیق و نکته سنج اشاره کرده است،.!»
و ياد او را گرامي داشت .
دكتر موحد در ادامه گفت :« سعدی شاعر کلاسیک ماست و مثل همه‌ی کشورهایی که سابقه‌ی فرهنگی و شاعر کلاسیک دارند،این شاعران دوام مرموزی دارند. امروز نه مثل شکسپیر کسی نمایشنامه می‌نویسد نه مثل سعدی کسی بوستان و گلستان می‌نویسد، اما اینها زنده‌اند، خیلی هم زنده هستند. اینها در قلب ملت جا دارند از این ماندگاری چیست؟»
این شاعر و فیلسوف گفت:« من به جد معتقدم امروز نباید غزل گفت شاعران گذشته‌ی ما با این سبک کاری که داشتند، این سبک را به انتها رساندند. این ادعای بزرگی است که من می‌کنم، زبان شناسان می‌توانند اعتراض کنند و بگویند امکانات زبان بی انتهاست، تو چه طور می‌گویی غزل فارسی امکاناتش را به انتها رسانده؟ من در جواب می‌گویم که این راه، راه امروز شعر ما نیست. ما امکانات بیشتری داریم. چرا از امکانات بیشتر استفاده نمی‌کنیم. چرا خودمان را در مصراع‌های مساوی و ردیف گیر می‌اندازیم.فضا را وسیع تر بگیریم وتکنیک را بالاتر ببریم.»
او با استناد به ویتگنشتاین گفت:« او می‌گوید اگرجمعه‌ای به من بدهند وبگویند معنی این را به من بگو، مله‌ای مترادف آن می‌گویم اما اگرجمله ای به من بدهند وبگویند معنی‌اش چیست و بگویم معنی آن همین ترتیب نوشتن کلمات است دنبال هم، همین موسیقی کلمات، همین چیزی است که روی كاغذ مي بيني ، همين است . اين شعر است .»
وي ادامه داد :
« یعنی شعر چیزی نیست که بتوانی معنا بکنی. حرف آخر این است که شاعر از زبان شیئی می‌سازد. شیئی غیر از کلام است. سعدی در قالب یک فرهنگ، در قالب جهانی که در آن بود این کار را کرده است. یعنی آن شکلی که سعدی کلمات را پهلوی هم می‌گذارد و شیئی می‌سازد، کاری است که نبوغ او این کار را انجام داده، شیئی ای می‌آفریند که دیگران نمی‌توانند این شیئی را بیافرینند . حال اگر زمانش هم گذشته که گذشته. او در محدوده امکانات خودش کاری که کرده نفس بعدی‌ها را بريده اند. اين استاد فلسفه در ادامه ي سخنانش يادآور شد كه «
« یکی از کارهایی که سعدی کرده شعر گفتاری است سعدی کاری میکند که تمام صنایع بدهی او دور می‌زند. وزن و قافیه و مجاز را دور می‌زند و شعر می‌گوید. شعرسعدی حالت آب دارد، هر جا رهایش کنی تمام مانع‌ها را دور می‌زند و رد می‌شود. سعدی جوری به زبان فارسی مسلط است که از موانع وزن و قافيه و رديف رد مي شود. »
پس از آن عبدالکریم تمنا ریاست سابق کتابخانه‌ی هرات شعری از سروده‌های خودش را قرائت کرد .
در ادامه كوروش كمالي سروستاني ، رئيس مركز سعدي شناسي تاريخچه كوتاهي از نحوه تأسيس و كار اين مركز ارائه داد. به گفته وي ، مركز از سال 1376 بنيان گذاشته شد ولي تا دو سال بعد اين مركز از سوي نهادهاي رسمي و دولتي به رسميت شناخته نشد و در 1378 بود كه توانست نظر مساعد مسئولين را نيز جلب كند و از آن زمان روز اول ارديبشهت به عنوان زادروز سعدي شناخته شد و پس از آن هر ساله مراسمي با حضور استادان سعدي شناس و سعدي پژوهان و دوستداران ادب فارسي برگزار مي شود و نيز به همين مناسبت از مجله بخارا در برگزاري شب سعدي تشكر كرد .پس از آن دكتر اصغر دادبه به نقل خاطراتي از دكتر مصفا پرداخت. و سپس با تقديم لوح يادبودي به دكتر مظاهر مصفا از تلاش هاي اين استاد زبان و ادبيات فارسي و نيز تأليف كتاب هاي بي شمار در پژوهش سعدي تجليل به عمل آمد.
در ادامه دكتر مصفا منظومه اي را براي حاضران قرائت كرد و در پايان صدیق تعریف نیز به درخواست حاضران یک قطعه‌ی آوازی اجرا نمود.

شب سعدي

شب سعدي

شب سعدي

شب سعدي

شب سعدي
تجلیل از دکتر مظاهر مصفا در شب سعدی

شب سعدي

شب سعدي

شب سعدي

شب سعدي

شب سعدي

شب سعدي
عکس‌ها: ‌سالی بیداروطن

شب‌های بخارا ... اینجا

tadaneh AT gmail DOT com