دوشنبه، اسفند ۲۱، ۱۳۸۵
فراخوان ويژه نامه زنده ياد "ابراهيم فرخمنش"، پدر تئاتر قزوين
ابراهیم فرخمنشاگر حرف‌های ابراهیم فرخمنش نبود شاید هرگز درس نمی‌خواندم و پایم به تهران کشیده نمی‌شد. معلم تئاترم بود. می‌گفت: درس بخوان. تجربه رفتن به تهران را به دست بیاور. زبان بخوان و ...
بعد که آمدم تهران. باز مدام برمی‌گشتم قزوین و با ديدن گه گاهي اش لذت مي برم که معلم خط سوم راهنمایی‌ام چند سال بعد از سال 1367 شد معلم تئاترم. بعد فهمیدم که او پدر تئاتر قزوین است.
چهار سال قبل فوت کرد؛ بهار 82. همان وقت در روزنامه انتخاب نوشتم: پدر تئاتر قزوین درگذشت. بعدها فقط حسرت بود و دلتنگی از دیدن مسافرخانه ای که در سبزه میدان پاتوقش بود. غمی آشکار بود از ندیدن گهگاهی‌اش در خیابان های قزوین. از این‌که بنشیند و بگوید دارد خاطرات پنجاه سال فعالیت تئاتری‌اش را می‌نویسد. از این که ... حالا نمی دانم آن نوشته‌هایش کجاست؟ کسی خبر دارد؟ کسی می داند چه سرنوشتی پیدا کرده اند؟
در این فاصله با برخی از دوستان، شاگردان مدرسه و تئاتر ابراهیم فرخمنش (قربانی‌ها) به واسطه همان نوشته که بعدها در مجله قابیل دوباره منتشرش کردم، آشنا شدم. قرار شد هر کدام‌مان یادداشتی، خاطره‌ای، مطلبی درباره استاد بنویسیم و بعد عکس‌هایی که از اجراهای مختلف داریم برای استفاده عموم در وبلاگ‌هایمان بگذاریم.
بعد از صحبت با مرجان و کیان،‌ به ذهنم رسید به محسن طارمی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر زنگ بزنم که او هم شاگردی‌ فرخمنش را کرده. به او گفتم: محسن انصافا یه همتی بکن و زنگ بزن به احمد میرفخرایی، همراه همیشگی فرخمنش، علی طاهری، جواد حضرتی، نادر میرزایی، سید قاسم قوامی، احمد تاچه‌بندها، اسد دوستی، ملازینل، ایزدفر، اورزانی، کیوان حبیبی، هرمز تنهایی، ابراهیم میرقاسمی، ابوالفضل علمایی، حسن اردقیان، عباس علی‌محمدی،‌ وحید مبشری، جعفر نصیری شهرکی، مهدی وثوق‌نیا، حسن لطفی و ... کسایی که با استاد معاشرتی داشتند. اگر خاطره‌ای دارند بگیر. از عکسی دارند در آلبوم خصوصی‌شان، بگیر و دست‌آخر ویژه‌نامه‌ای اینترنتی در وهله اول منتشر کنیم و بعد ویژه‌نامه‌ای روزنامه‌‌ای و نهایت، کتابی درباره ابراهیم فرخمنش (قربانی‌ها).
محسن از طرح من استقبال کرده و پیگیر است. شما هم اگر عکس یا خاطره یا مطلبی درباره ابراهیم فرخمنش، پدر تئاتر قزوین دارید دریغ نکنید که با این کار یاد و خاطره‌اش را زنده نگه داریم. زمانی تا پنجمین سالروز درگذشتش نمانده است.
من هم عکس‌های زیادی از ابراهیم فرخمنش دارم؛ هفت عکس مربوط به تمرین‌های پیش از نمایش "آنکه گفت آری و آنکه گفت نه" برشت در کوهستان بیرون قزوین. چند عکس از روزهای جشنواره تئاتر استانی و ... که این عکس‌ها را در همان ویژه‌نامه منتشر خواهم کرد.
***
مرتبط
جشن‌نامه پدر تئاتر قزوين منتشر مي‌شود ... اينجا
ابراهیم فرخ منش همیشه در قلب های ماست ... اينجا
tadaneh AT gmail DOT com