دوشنبه، اسفند ۱۴، ۱۳۸۵
شب جان کیج برگزار می شود
cageبيست و ششمين شب از شب هاي مجلة بخارا به معرفي و بررسي اجمالي « جان كيج » موسيقي دان نوجو، بحث انگيز و معترض به خودكامگي هاي زمانه مي پردازد .
جان كيج در 1912 در لوس آنجلس به دنيا آمد و در 1938 نخستين قطعه اش را براي پيانو ساخت و در 1951 گروهي از موسيقدانان و مهندسين را به كار گرفت تا نخستين قطعة موسيقي را روي نوار مغناطيسي ضبط كنند. در 1949 جايزة آكادمي ملي هنر و ادبيات را به خاطر توسعة مرزهاي موسيقي و نوآوري اش در پيانو دريافت كرد . در 1978 به عنوان عضو آكادمي هنر و علوم آمريكا برگزيده شد و در 1988 به عضويت آكادمي هنر و ادبيات درآمد. در 1982 نشان لژيون دونوار فرانسه نصيب او شد و در 1989 از سوي بنياد اينامورا جايزة كيوتو را دريافت كرد.
كيج علاوه بر آفرينش قطعات موسيقي به تأليف كتاب روي آورد و آثار گرافيكي او در نمايشگاه هاي متعدد به تماشاي عموم گذاشته شد .
در شب كيج ، دكتر محمد باقر ضيايي ، علي دهباشي ، نادر مشايخي و پيمان سلطاني دربارة وجوه گوناگون هنر كيج سخنراني خواهند كرد و دو قطعة بسيار مهم جان كيج توسط اركستر موسيقي مدرن كنسراتور تهران اجرا خواهد شد و در پايان برنامه فيلمي از زندگي جان كيج به نمايش درخواهد آمد. « شب جان كيج » ساعت 5 بعد از ظهر روز چهارشنبه 16 اسفند در تالار بتهوون خانه هنرمندان برگزار مي شود و ورود براي عموم آزاد است .
***
شب‌های بخارا ... اینجا
tadaneh AT gmail DOT com