چهارشنبه، دی ۲۰، ۱۳۸۵
سخنراني علي دهباشي در شب پاموك
شب "اورهان پاموك"، نويسنده معاصر ترك و برنده نوبل ادبي 2006 چهارشنبه 20 دي ماه 1385 در خانه هنرمندان برگزار شد.
. به گزارش روابط عمومي مجله بخارا، علي دهباشي، مدير اين مجله و برگزاركننده شب پاموك گفت: مايه بسي مباهات است كه مجله بخارا تنها مجلة فارسي زبان است كه در صدد معرفي و شناساندن نويسندگان و متفكران جهان معاصر برآمده كه هم اكنون در عرصه ادبيات و انديشه فعاليت دارند . از همين روست كه تا كنون به برپايي شب هاي "گونتر گراس" ، "اومبرتو اكو"، "پتر هانتكه" و نويسنده جوان اتريشي "فرانستوبل" همت گمارده ايم . امشب را نيز با همكاري انتشارات ققنوس به "اورهان پاموك" اختصاص داده ايم تا بتوانيم با اين نويسنده مشهور ترك كه رمان هايش به ده ها زبان زنده دنيا ترجمه شده بيشتر آشنا شويم و با بررسي گفته ها و نوشته هاي او بتوانيم تا حدي به علت هاي موفقيت و نام آور شدن او بي ببريم .
وي در ادامه افزود: اورهان پاموک در سال ۱۹۵۲ در استانبول و در خانواده اي ثروتمند چشم به جهان گشود، پس از گذراندن تحصیلات متوسطه به اصرار خانواده خود به ادامه تحصیل در رشته معماری در دانشکده فنی استانبول مشغول شد هر چند پس از مدتي اين رشته را نيمه تمام رها كرد و سپس سال‌های زیادی را در نیویورک به سر برد. او اکنون یکی از مهمترین نویسندگان نسل جوان ترکیه به‌شمار می‌رود که سخت دلمشغول جهان مدرن است و آنچه در سرزمينش مي گذرد نهايت اهميت را براي او دارد . آثاراين نويسنده ترك برنده جايزه نوبل 2006 تاکنون به ۳۴ زبان در بیش از یکصد کشور جهان منتشر شده است.
دهباشي اضافه كرد: "اورهان پاموک" كه از سال 1974 نوشتن را به صورت حرفه اي آغاز كرد ‌جایزه‌های ملی و بین‌المللی زیادی را به دست آورد . با اولین رمانش با عنوان "آقاي جودت و پسرانش " در سال 1979 جایزه اول "میلیت پرس" را از آن خود ساخت . كتاب بعدي او " خانه خاموش " بود و پس از آن قلعه سفید" را نوشت . اين رمان تاریخی پس از انتشار در ترکیه، ‌برنده جایزه مستقل آثار خارجی شد و پاموک را بلندآوازه تر کرد. پس از انشتار اين رمان مجله نیویورک تایمز نوشت: " اورهان پاموک، ستاره جدیدی که از شرق طلوع کرده است ." بنیاد نوبل اعلام کرد که پاموک با سومین اثر خود قلعه سفید به شهرتی جهانی رسید.
مدير مجله بخارا گفت: رمان "كتاب سیاه" در سال 1990 به یكی از كتاب‌های محبوب و پرخواننده تركیه بدل شد و دو سال بعد پاموك برمبنای آن یك فیلمنامه نوشت. "زندگی نو" رمان بعدی پاموك عنوان یكی از پرفروش‌ترین كتاب‌های تركیه در سال 1995 را به دست آورد و سرانجام در سال 2003 به خاطر كتاب " نام من قرمز " موفق به دریافت جایزه "ایمپك" شد.
علي دهباشي خاطرنشان ساخت: پاموك معتقد است چالش موجود در رمان تاریخی ناشی از روایت دقیق و بی‌نقص گذشته نیست, بلكه به سبب ایجاد ارتباط بین تاریخ و ماجراهای نو و امروزی است . او اعتقاد دارد كه وقتي تاريخ را با تجربه هاي شخصي مي آميزيم به آن عینیت مي دهيم و با احساس و تخیل به آن رنگی باورپذیر مي زنيم .
منتقدین "اورهان پاموک" او را داستان سرايی "پست مدرن" می‌دانند که رمان‌هایش آكنده از تصاویر، تشبیهات، استعاره‌ها و گفتارهای دوپهلو و پرمغزند.
تاکنون دو اثر از این نویسنده به فارسی برگردانده شده‌است:
• قلعه سفید با ترجمه ارسلان فصیحی، ناشر ققنوس
• زندگی نو با ترجمه ارسلان فصیحی، ناشر ققنوس
شهرت جهانی پاموک زمانی بیشتر شد که کتاب نام من قرمز را نوشت. این کتاب آمیزه ای از عشق،‌راز و سردرگمی های فلسفی به سبک قرن شانزدهم استانبول است كه تاکنون به 24 زبان زنده جهان ترجمه شده و جایزه بین المللی گران قیمت ايمپك دوبلین در سال 2003 را نصيب خالقش كرده است .
برگزاركننده شب هاي بخارا ادامه داد: وقتی از او سوال شد: بردن جایزه ايمپك که ارزش مادی آن 127000 دلار است چه تاثیری در زندگی و کار شما گذاشته ؟ پاموک جواب داد: چیزی در زندگی من عوض نشده، ‌چون من تمام وقت کار می کنم. من سی سال است داستان می نویسم. برای دهه اول از این سی سال همیشه نگرانی مالی داشتم و هیچ کس از من نپرسید چقدر پول درمی آورم، دهه دوم را از جیب می خوردم و هیچ کس چیزی راجع به آن از من نپرسید. حالا دارم دهه آخر را می گذرانم و همه انتظار دارند بدانند که چگونه خرج می کنم که نخواهم گفت.
کتاب او به نام برف (Kar) سال 2002 به بررسی کشمکش ها میان اسلام گرایی و غرب گرایی در ترکیه می پردازد. نیویورک تایمز این کتاب را یکی از بهترین های ده کتاب برتر سال 2004 ارزيابي كرده است . و آخرين كتاب او " شهر من استانبول " در سال 2003 به چاپ رسيد .
tadaneh AT gmail DOT com